التسهیل

گامی کوچک در تسهیل امور طلبگی(این وبلاگ، طلبگی است)

التسهیل

گامی کوچک در تسهیل امور طلبگی(این وبلاگ، طلبگی است)

التسهیل

شادی روح استاد دلسوزم "مرحوم حاج آقا سید مرتضی علوی خوانساری" صــلــوات.

آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

سیر علمی و مطالعاتی علم صرف

سه شنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۱۶ ق.ظ

متاسفانه کتب صرفی اصیل هم دچار سرنوشت کتب نحوی شدند و در این زمانه مهجور وافع گشته اند، در علم صرف باید کتبی متقن در محضر استادی ماهر خوانده شود تا محصل را از سرگردانی و غرق در کتب غیر لازم رهایی بخشد. محصل در صورت مطالعه کتب زیر در محضر استاد قادر خواهد بود کتب دیگر را در صورت تمایل به تنهایی مطالعه کند.

کسی که می خواهد در علم صرف قوی شود، ناگزیر باید 4 کتاب زیر را به ترتیب فرا بگیرد:

1. امثله و شرح امثله

2. صرف میر

3. تصریف و شرح تصریف تفتازانی

4. شرح نظام

کتب زیر جزو کتب درسی و اصلی نیستند و طالب در صورت تمایل می تواند آنها را مطالعه کند:

* مراح الارواح (در کنار شرح نظام)

* شرح رضی بر شافیه

* شرح خضر یزدی بر شافیه

* المنصف فی التصریف ابن جنی

* الممتع فی التصریف ابن عصفور

منبع: https://adabiat-arab.blog.ir

  • مهدی زراعتی

نظرات  (۷)

کتابی که بچه طلبه سال سوم تو حوزه میخونه، معادل فوق لیسانس دانشگاهه

بله بله 100 درصد شکی توش نیست.
اون مهندسی کشاورزی هم احتمالا از همین دانشگاه های "انگار معدن علمه "‌شماست.

استاد طباطبایی بزرگ ،‌ با اون همه کرامتشون هیچ وقت ادعای آخوندی نداشتن.
منو بگو اصلا دارم با کیا سروکله میزنم.
خوش باشید.
پاسخ:
خدایا!
اینم از روزی ما
بنده خدا میگه علامه خودشو آخوند نمیدونست!
بنده خدا خودش میاد تو وبلاگ دروس حوزوی
خودش هم میگه "من و باش دارم با کیا سر و کله میزنم"
خوب پسر خوب برو کنکورتو بخون
ما که شما رو دعوت نکردیم
بازم میگم:
اگه بازم مشکل شخصی یا خونوادگی داشتی بیا ما اینجا در خدمتیم
سلام علیکم
وب شما دنبال شد
موفق باشید
پاسخ:
سلام علیکم
ممنونم
همچنین
چرا همه دیپلم ردیا میرن آخوند میشن.
چرا آخوند مهندس کامپیوتر نداریم.
چرا آخوند شیمیدان نداریم.
والا.
پاسخ:
دوست من 
اظهار نظر شما از روی دانایی نیست
میفهمم که تو زندگی به شما فشار وارد شده و خواستید اینجا خودتون رو تخلیه کنید
از این به بعد اگه تو زندگی مشکل داشتید بیاید وبلاگ حقیر و هر چی از دهنتون در اومد من در خدمت هستم
راستی چند تا وبلاگ ذکر میکنم که شاید توهمتون رو برطرف کنه:
http://zolfaqar.ir
http://talabagi.blog.ir/page/about-me
ضمنا بنده سال گذشته در گیلان تدریس می کردم
در کلاس بنده در سال اول حوزه،یک نفر کارشناسی ارشد ادبیات عرب و سه نفر مهندس کشاورزی حضور داشتند(که گاهی درس سرشونو میگرفت)
ضمنا مثل آدمهای دانشگاه ندیده یه طوری درباره دانشگاه حرف نزن که انگار معدن علمه
کتابی که بچه طلبه سال سوم تو حوزه میخونه، معادل فوق لیسانس دانشگاهه 
جای جامع المقدمات در دروس حوزه خالی است
متشکرم به نکته ی خوبی اشاره کردید
پاسخ:
سلام علیکم
تشکر از اظهار نظرتون
این پست برگرفته از وبلاگ ادبیات عرب بود و حاصل وبگردی حقیر
در واقع باید از نویسنده اون وبلاگ تقدیر کرد
ممنون از شما
اجرکم عندالله
پاسخ:
خواهش میکنم
اجر شما هم با خدا
ممنونم قشنگ بود
پاسخ:
خواهش میکنم
امیدوارم مفید بوده باشد
متشکرم
پاسخ:
خواهش میکنم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی